Kiek kolegų vardų atsiminėte kitą dieną po pirmojo susitikimo? Keliaudamas po mokyklas, dalinuosi atminties lavinimo technikomis, kurias išbandžiau savo fasilitatoriaus praktikoje. „Tūkstantmečio mokyklų“ programa, kurioje dalyvauju, skatina ne tik mokytis įgyti naujų žinių ir kompetencijų efektyviau, bet ir atrasti motyvaciją naudotis įvairiais naujais metodais.
Kaip įsiminti dvidešimt naujų klasės mokinių vardų? Paslaptis yra ta, kad tai padaryti padeda ne supersmegenys – nėra taip, kad kažkas tiesiog gerai atsimena daugybę vardų. Smegenys linkusios ištrinti tą informaciją, kurią laiko nelabai prasminga. Norint įsiminti, reikia motyvacijos, dėmesingumo, o tada, kai dedate pastangą, jau galima taikyti įvairias technikas.
Keliaudamas su pedagogų kvalifikacijos tobulinimo programos „Mokytojų bendruomenės telkimas ir žaidybinis tarpdalykinis integravimas“ seminarais po mokyklas, darau eksperimentus su mokytojais ir mokiniais. Kartą atėjau į vienuoliktokų klasę, ir pasakiau, kad atsiminsiu visų trylikos moksleivių vardus. Klausiau vardų, juos būtinai pakartodavau pats, nes 4–5 pasikartojus, informacija smegenyse išlieka ilgiau. Vardus susiejau su vaizdiniais, kurie krenta į akis: akys, plaukai, apranga, spalva. Emocijos, lydinčios informaciją, vardus įrašė į ilgalaikę atmintį. Neatsiminiau tik vieno vardo – Neringa, bet po eksperimento jis geriausiai įsirašė mano atmintyje!
Yra įvairių būdų žaisti, taikyti atminties lavinimo technikas. Pavyzdžiui, vardus gerai atsimindavo JAV prezidentas Franklinas Ruzveltas. Jo technika tokia: paklausia žmogaus vardo, ir ranka smulkiais, nematomais judesiais “užrašo” jį pašnekovui ant kaktos, t.y. vaizduotėje flomasteriu rašo vardą ryškiomis raidėmis ant kaktos. Tiesa, pats su šia technika sunkiai įsivažiuoju. Man labiau tinka paklausti: „O kokia tavo vardo istorija?“ Arba kalambūrai: „Tomas – ponas“. Lavinu dėmesingumą kitam. Labiausiai veikia, kai iš tikrųjų noriu atsiminti vardą. Bet jeigu medituoju frazę „kad tik neužmirščiau“, neveikia.
Technika kartais yra tiesiog nuoseklus ir atkaklus darbas. Įvairių atminties technikų ekspertas, britas Dominicas O‘Brienas vienoje savo knygų pasakoja, kaip jam pavyko pasiekti Gineso rekordo – atsiminti 56 kaladžių kortas. Tai vadinamoji „Kelionės“ technika. Pavyzdžiui, reikia atsiminti tris žodžius: „šviesoforas“, „kamuoliukas“, „limonadas“. Galima susieti juos su savo įprasta vieta, maršrutu ir jį „nueiti“. Pavyzdžiui, aš galvočiau: „Prie durų pastatau šviesoforą. Einu iš namų, atidarau duris – bum! – nukrenta šviesoforas. Nustembu, perlipu jį. Sukuriu emociją. Lipu laiptais, o ten staiga – šimtai kamuoliukų! Bėgu per juos, prie lauko durų išverčiu butelį limonado…“ Dar lengviau, jeigu kiekvienam žodžiui ar skaičiui, kurį reikia atsiminti, sukursime personažą. Motyvacija, emocija, santykis, veiksmas – tokie atminties žaidimai veikia.
Mokyklose vaikams dažnai duodu užduotį atsiminti 10 išgirstų žodžių. Iš dvidešimties mokinių atsiranda vienas, kuriam ar kuriai tai pavyksta iškart. Kiti atsimena 4–8 žodžius. Mokytojai irgi panašiai. Kai parodau atminties lavinimo technikų, užduotus žodžius atsimena visi.
Šios atminties lavinimo technikos padeda rasti efektyvesnių būdų kylančioms problemoms spręsti, tobulina mokymosi procesą, mokinių įsitraukimą bei motyvaciją. Atminties žaidimai, kuriuos pristatau seminaruose, sukelia smalsumą ir norą išmokti daugiau.
Daugiau apie mane galite paskaityti čia: https://tomasdapsauskas.lt/apie-mane/