Ar galite greitai išsirinkti integruotos pamokos schemą, kuri labiausiai tinka jūsų klasei, ar mokate motyvuoti kolegas palaikyti savo idėją? „Tūkstantmečio mokyklų“ projektas kviečia telkti mokytojų bendruomenę ir ieškoti būdų, kaip švietimą, kultūrą integruoti į mokymosi procesą, o aš kaip fasilitatorius padedu tai padaryti efektyviai.
Kaip pradėti ruoštis integruotai pamokai? Eiti pas kolegą, su kuriuo galbūt tik sveikinatės mokyklos koridoriuje ar mokytojų kambaryje, pasidalinti idėja sujungti istoriją su geografija ir matematika, reikia drąsos ir motyvacijos. Todėl savo pedagogų kvalifikacijos tobulinimo programoje „Mokytojų bendruomenės telkimas ir žaidybinis tarpdalykinis integravimas“ per 60 akademinių valandų trunkančius seminarus susikuriame palaikančią aplinką ir planą, kaip generuoti idėjas.
Kad susitelktume bendram darbui, tyrinėjimui, su mokytojais pirmiausia pradedame žaisti žaidimus, pasidaliname asmeniniais pomėgiais: kuriame erdvę, kur dalintis idėjomis būtų gera ir paprasta. Kai atsiveriame vieni kitiems, pradedame naudoti metodus, kaip greitai ir efektyviai sukurti žaismingą tiek mokiniams, tiek mokytojams pamoką. Iš pirmo karto tai gali ir nepavykti, jeigu neturime įdirbio.
Esu daręs eksperimentą, kai vienoje mokykloje dvi dienas vedžiau seminarų sesiją. Pirmąją dieną sugrupavau mokytojas po dvi-tris, jos kūrė integruotas pamokas. Kūrė, kūrė, niekaip negalėjo užbaigti – sakau, gerai, turėsite laiko iki rytojaus. Kitą dieną susitikusios mokytojos pradėjo guostis: „Visą naktį nemiegojau, bet taip nieko ir nesugalvojau“. Atlikome dar keletą kūrybinių užduočių, tada pasiūliau eksperimentą: sukurti integruotą pamoką per 20 minučių – ir jos padarė geriau, negu per visą ankstesnę dieną. Reflektavome, ir pamatėme – paradoksas tas, kad kai užsigalvoji, užsižaidi, pradedi dvejoti – procesas užsitęsia, susikuria įtampa, tada pradedi save kritikuoti, braukyti idėjas…
Gerai integruotai 40 minučių trukmės pamokos idėjai kartais užtenka akimirkos, jeigu susikuri gerą santykį su kolegomis. Mokytojai paprastai jau žino, ką turi papasakoti vaikams, tik reikia sugalvoti būdą, kuris šiuo metu atrodo žaismingas šiai klasei, tiesiog praktikuotis neperkraunant smegenų sukurti pamokos schemą. Jeigu į pasiruošimą dviem integruotoms pamokoms investavote dvi paras, o vaikai neįsitraukia, ir reikia keisti planą – atrodys, kad viskas sugriuvo. Bet jeigu investavote tik 20 minučių ir pasiruošėte improvizuoti, turite palaikančius kolegas, bus lengva persijungti į kitą schemą.
Efektyviai integruotos pamokos schemai tinka visos žinomos meno formos: naudojame scenos menus – šokame, kuriame scenarijus, muziką, personažus; fotografuojame, užsiimame grafiniu dizainu, įtraukiame architektūrą, dailę, kūrybinį rašymą, storytellingą, viešą kalbėjimą, konceptualius menus. Nebūtinai istorikas turi gerai išmanyti kino kalbą, jam reikia tik sukurti paprastus scenarijus – kad vaikai didžiąją dalį proceso atliktų patys.
„Tūkstantmečio mokyklų“ programa kviečia mokytojus bendradarbiauti tarpusavyje, integruoti savo dalykus. Jos tikslų padedantys siekti mano seminarai yra ypač aktualūs dabar, kai naujos technologijos, virtualios informacijos gausa ir prieinamumas, mokinių poreikių įvairovė kelia nemažus iššūkius mokytojams ir tėvams, atsiranda poreikis įgyti naujų žinių ir kompetencijų efektyviau dirbti su įvairių gebėjimų ir poreikių mokiniais. Mokytojų bendruomenės telkimas ir kūrybiškas, žaidimo principu paremtas tarpdalykinis integravimas padeda rasti efektyvesnių būdų kylančioms problemoms spręsti, mokinių motyvacijai gerinti. Pamokose atsitinka visko. Todėl stengiamės lavinti kompetencijas, kurias tikrai panaudosime, ieškoti būdų, kaip kultūrinį švietimą integruoti į mokomąjį procesą, kad jis nebūtų atskirtas, mokinantis bendrųjų kompetencijų bendrosiose ugdymo programose. Taip pat – ir susikurti integruotų pamokų schemų, kurias bus lengva panaudoti įvairioms situacijoms ir poreikiams.
Daugiau apie mane galite paskaityti čia: https://tomasdapsauskas.lt/apie-mane/